Zakwaszenie organizmu a zakwaszenie żołądka

Wielu z nas zapewne słyszało w radiu bądź telewizji hasła typu: „Jesteś ciągle zmęczony i osłabiony? Ewidentnie pogorszył się stan Twoich włosów, skóry i paznokci? Do tego borykasz się z nadmiarem kilogramów? To na pewno objaw zakwaszenia organizmu! Łyknij tabletkę! Ona pomoże Ci odkwasić organizm!”. No niestety tak to nie działa. Nasz organizm żadną tabletką tak szybko się nie odkwasi, jeżeli na co dzień bardzo go zakwaszamy. Dziś chciałbym Wam powiedzieć, co tak naprawdę nas zakwasza, a co odkwasza i jak sobie z tym radzić.

Na czym polega zakwaszenie?

Zakwaszenie organizmu to zaburzenie równowagi kwasowo – zasadowej. Większość płynów ustrojowych w naszym organizmie ma odczyn lekko zasadowy. Dla przykładu krew ma pH na poziomie 7,35 – 7,45. Jeżeli wartość ta jest wyższa, dochodzi do rozwoju zasadowicy, jeżeli pH jest niższe – rozwija się kwasica. Uwaga! Kwasicy nie wolno mylić z zakwaszeniem. Kwasica to poważne zaburzenie wynikające z dysfunkcji mechanizmów regulacyjnych w organizmie np. nerek czy płuc. Zakwaszenie natomiast (na którym skupiamy się w artykule) to stan, w którym mechanizmy te funkcjonują sprawnie, dzięki czemu pH krwi pozostaje utrzymane w normie. Przewlekłe zakwaszenie może jednak doprowadzić do rozwoju kwasicy, która jest już stanem niebezpiecznym dla życia człowieka i wymaga natychmiastowego leczenia.

Jak zakwaszamy organizm?

Źródłem kwasów i zasad są składniki obecne w żywności. Do pierwiastków kwasotwórczych należą przede wszystkim fosfor, siarka i chlor, natomiast pierwiastki zasadotwórcze to wapń, sód, potas i magnez. W zależności od zawartości tych pierwiastków w danym produkcie można określić jego potencjalną zdolność do zakwaszania lub alkalizowania. Zakwaszeniu sprzyja także stres, brak ruchu, ale także nadmierna aktywność fizyczna, podczas której powstaje kwas mlekowy.

Mamy dwie grupy produktów żywnościowych, które odkwaszają nasz organizm. Są to: warzywa i owoce. Natomiast zakwasza wszystko to, co nie jest w tej grupie, czyli tak naprawdę: i pieczywo, i mięso, i kasze (wyjątek stanowi kasza jaglana), i jajka, i mleko, a przede wszystkim cukier. Kolejnym silnym zakwaszaczem jest mocna kawa. Każdy z nas lubi taką kawkę gdzieś tam sobie wypić w ciągu dnia, często w połączeniu: kawa + mleko + cukier. A to typowy zakwaszacz naszej diety!

Skutki zakwaszenia organizmu

Długotrwałe zakwaszenie organizmu może doprowadzić do zaburzeń fizjologicznych procesów regulacyjnych, co objawia się ciągłym zmęczeniem, apatią, brakiem apetytu, sennością, bólami głowy czy problemami z cerą i łamliwością paznokci.  Przewlekłe zakwaszenie może także zwiększyć ryzyko rozwoju NADCIŚNIENIA TĘTNICZEGO, OPORNOŚCI NA INSULINĘ oraz CUKRZYCY. Ponadto najnowsze badania łączą zakwaszenie organizmu ze zwiększeniem ryzyka chorób układu krążenia.

Zakwaszenie organizmu a zakwaszenie żołądka

Zupełnie innym pojęciem jest zakwaszenie organizmu, a zupełnie innym – zakwaszenie żołądka. Zakwaszenie żołądka jest kluczowym elementem naszego zdrowia. Nasz żołądek funkcjonuje prawidłowo tylko wtedy, jeżeli jego pH wynosi 1,35 – 3,0. Żołądek musi być mocno zakwaszony, aby mógł trawić białka, które rozdziela na drobniutkie kawałeczki  – aminokwasy. Gdy pH będzie wyższe, to praca żołądka, a dokładniej proces trawienia, nie będzie przebiegał w optymalnych warunkach. Gdy pH osiągnie 5, to nie strawimy białka, ponieważ nie wytworzy się pepsyna potrzebna do tego procesu. Słabo zakwaszony żołądek sprawi, że nie wchłoniemy białek. Niestrawione białko przechodzi do krwi i jest postrzegane jako intruz. Powstają wtedy liczne choroby np. ALERGIE, EGZEMA czy RAUMATIDALNE ZAPALENIE STAWÓW. Mamy wtedy również problem z wytwarzaniem melatoniny, która odpowiada za prawidłowy sen.

Ponadto, gdy środowisko w żołądku jest tylko lekko kwaśne, zwieracz łączący żołądek z przełykiem poluzowuje się i treść pokarmowa może wracać do przełyku, co powoduje popularną zgagę. Teraz dodajmy do tego reklamowane tabletki na zgagę, które neutralizują środowisko i powstaje pH równe 7. Ty dalej masz zgagę, ale leki skutecznie Cię znieczulają i nie czujesz, że w twoim organizmie dzieje się ogromna krzywda. Co więcej! Środki proponowane na odkwaszenie naszego organizmu, to często środki odkwaszające nasz żołądek, które w ogóle nie mają wpływu na resztę organizmu. Reklamodawcy często wykorzystują naszą niewiedzę, wciskając nam kit, od którego możemy nabawić się sporych problemów zdrowotnych. Jak najlepiej zakwasić żołądek i pozbyć się zgagi czy innych problemów trawiennych? Przed każdym posiłkiem, który zawiera białko, wypij 0,5 szklanki ciepłej wody z 1 łyżeczką octu jabłkowego lub wodę z cytryną. To naprawdę pomaga!

Uwaga! Octu jabłkowego nie mogą pić osoby mające problemy z wrzodami, nadżerkami lub innymi stanami zapalnymi śluzówki jelit.

Podsumowując, w odkwaszaniu naszego organizmu chodzi  o to, abyśmy mieli krew o pH lekko zasadowym, a nie żołądek. Żołądek, z punktu widzenia fizjologii został tak stworzony, żeby był maksymalnie kwaśny. Dieta, która jest pełna cukru, a uboga w warzywa i owoce spowoduje, że zakwasimy nasz organizm, a odkwasimy nasz żołądek. Co będzie miało tragiczne skutki dla naszego zdrowia.

Spodobał Ci się ten wpis? Uważasz, że może się komuś przydać? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Źródła:

  • Stryer L: Biochemia, PWN, Warszawa, 2000.
  • Brzozowska A.: Równowaga kwasowo – zasadowa. W: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, tom 1, red. Gawęcki J, Hryniewiecki L. PWN, Warszawa 2008.
  • Zięba J.: Ukryte terapie. Czego Ci lekarz nie powie, Egida, Rzeszów, 2014.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *