Zdrowe zamienniki

Wystarczą drobne zmiany, aby sprawić, że poczujemy się lepiej. Oto lista zdrowych produktów, którymi  możemy zastąpić te szkodliwe. Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie! 
  • CUKIER zastąpimy miodem, syropem klonowym, cukrem nierafinowanym, cukrem brzozowym, syropem ryżowym, z agawy, lub setwią. Ostatnio moim hitem jest karob – melasa z chleba świętojańskiego.  Ten ciemnobrązowy syrop ma słodki karmelowy posmak i można go  spożywać samodzielnie lub dodawać do napojów ciepłych i zimnych, jogurtów, domowych wypieków czy deserów.
  • CUKIER WANILINOWY zastąpimy domowym cukrem waniliowym.
  • BIAŁY RYŻ zamieńmy na ryż brązowy, czerwony, dziki lub paraboiled.
  • MAKARONY PSZENNE doskonale zastąpimy makaronem żytnim, gryczanym, jaglanym, razowym oraz kaszami: jaglaną, gryczaną lub komosą ryżową.
  • MLEKO I PÓŁPRODUKTY MLECZNE ZE SKLEPU możemy zastąpić mlekiem kupowanym od rolnika, z którego zrobimy domowy jogurt lub napojami roślinnymi (mleko kokosowe, owsiane, ryżowe, migdałowe itp.). Od krowiego zdrowsze jest mleko kozie. Jeśli nie mamy dostępu do wiejskiego mleka, wybierajmy takie, które przechowywane jest w butelkach w lodówce. Nie kupujmy mleka w kartonie!
  • SŁODYCZE ZE SKLEPU (batony, czekolady, ciastka, cukierki itd.) zamieniamy na domowe ciasta i ciasteczka, potrawy słodzone miodem, syropem ryżowym, stewią lub ksylitolem. Jedzmy owoce np. leśne. Zimą sięgajmy po owoce suszone lub gorzką czekoladę.
  • CHIPSY są OK jeśli zrobimy je w domu z warzyw np. chipsy z buraków, selera czy marchewki. Ponadto możemy sięgać po pestki słonecznika, pestki dyni czy płatki migdałów.
  • MUSLI I GRANOLA  ze sklepu to nie jest dobry wybór. Lepiej zróbmy takie musli czy granolę w domu, Dzięki temu sami  zdecydujemy o składzie mieszanki i unikniemy zbędnych cukrów i substancji chemicznych.
  • LODY zamieniamy na sorbety. Ponadto świetnym sposobem są zamrożone banany, które później miksujemy np. z dodatkiem innych owoców i mamy wspaniałe, domowe lody!
  • MLECZNE DESERY I BUDYNIE W PROSZKU zastąpmy budyniem z kaszy jaglanej.
  • SÓL KUCHENNĄ, która zaburza gospodarkę wodną organizmu i prowadzi do nadciśnienia zastępujemy aromatycznymi ziołami, takimi jak: tymianek, lubczyk, estragon, oregano, papryka, pieprz, majeranek, rozmaryn i inne, sól morska/himalajska. Naprawdę da się żyć bez soli lub używając jej w minimalnym stopniu!
  • MAJONEZ lub SOS CZOSNKOWY świetnie zastąpi  jogurt naturalny z czosnkiem i ziołami lub pasta z awokado.
  • MARGARYNĘ zamieniamy na masło klarowane, olej kokosowy i oliwę z oliwek. Dodatkowo warto mieć w kuchni zdrowe tłuszcze do jedzenia na zimno np. olej lniany, olej z dyni czy z awokado.
  • Tłustą ŚMIETANĘ zastąpmy  jogurtem naturalnym, kefirem lub maślanką.
  • JOGURT OWOCOWY to najgorszy typ jogurtów! Lepiej weźmy jogurt naturalny i zmiksujmy go  ze świeżymi lub mrożonymi owocami lub dodajmy do niego trochę miodu i cynamonu.
  • BUŁKĘ TARTĄ zastąpmy sezamem, zmielonym siemieniem lnianym czy płatkami
    owsianymi.
  • Świetną alternatywą dla SMAŻONYCH FRYTEK są frytki pieczone, zrobione nie tylko z ziemniaka, ale również z batatów czy dyni.
  • SŁODKIE PŁATKI ŚNIADANIOWE zastąpmy domową granolą, naturalnymi płatkami zbożowymi (mamy do wyboru: owsiane, żytnie, gryczane, jaglane, jęczmienne czy orkiszowe).
  • WĘDLINY zastąpimy potrawami z warzyw (pasztety, pasty) lub wędlinami robionymi w domu, a mięso z marketu – mięsem od sprawdzonego producenta lub rybami. Doskonałym źródłem białka są tez warzywa strączkowe, nasiona i orzechy.
  • PSZENICĘ, która po wielu modyfikacjach jest niestrawna dla niektórych osób, możemy zastąpić innymi zbożami, z których powstają takie mąki, jak: mąka ryżowa, gryczana, z amarantusa, jaglana, z cieciorki lub kukurydziana. Podobne zamienniki dotyczą płatków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *