Wyciśnij sobie zdrowie, czyli o tym dlaczego warto pić domowe soki

Soki  z supermarketów to przekleństwo dla naszego zdrowia. Postęp technologiczny i wygoda życia sprawiły, że przyzwyczailiśmy się do gotowych napojów i zapomnieliśmy o tym, co dla nas najlepsze. Niby każdy z nas jest świadom tego, jak ważne jest zdrowe odżywianie, ale codzienny pośpiech sprawia, że zdrowie odkładamy na później. Praca, szkoła, dom, zakupy…. Gdzie tu znaleźć czas na przygotowanie domowych posiłków? Wolimy łyknąć kilka suplementów, które wynagrodzą nam brak składników mineralnych. I tu wpadamy w błędne koło, bo nic nie zastąpi nam zdrowej żywności. Podobnie jest z kupnymi sokami – nawet w połowie nie zastąpią nam tych świeżo wyciskanych.

Domowy sok

Mam wrażenie że świeżo wyciskane soki cieszą się zła sławą. Bo brakuje im błonnika, bo zawierają mniej witamin, bo zawierają dużo cukru, bo wymagają zachodu…. Nic bardziej mylnego! Domowe soki to istna kopalnia witamin i minerałów! Co więcej, składniki te są całkowicie przyswajalne, ponieważ soki zawierają szereg substancji, które ułatwiają ten proces np. zawarte w cytrusach bioflawonoidy ułatwiają absorpcję witaminy C.

Soki  z warzyw i owoców bogate są również w antyoksydanty – beta karoten, witaminy C i E, które wspaniale walczą z wolnymi rodnikami. Natomiast karotenoidy i antocyjany świetnie radzą sobie z wirusami i bakteriami. Świeże soki są także o wiele łatwiej przyswajalne przez organizm – to ważna informacja dla osób, które nie mogą spożywać zbyt dużo błonnika, a bardzo lubią owoce. Na koniec jeszcze jedna wspaniała cecha – dzięki piciu domowych soków możemy pozbyć się toksyn i innych zanieczyszczeń zalegających w naszym organizmie. Na przykład sok z marchewek lub pomidorów jest idealny, gdy chcemy oczyścić naszą wątrobę, a cytrusy dzięki zawartości kwasu cytrynowego świetnie oczyszczą nam cały przewód pokarmowy.

Dziś chciałabym Wam pokazać prosty przepis na sok dodający energii. Będziecie potrzebowali:

  • 0,5 pęczka natki pietruszki
  • 2 marchewki
  • 1 łodygę selera naciowego
  • 1 jabłko
  • 6 liści białej kapusty

Wykonanie:

Wszystkie składniki wkładamy do sokowirówki i wyciskamy sok. Jeśli sok będzie mało słodki, możecie dodać więcej marchewki lub posłodzić miodem. Sok należy wypić zaraz po zrobieniu!

 

Domowy sok 1

Na koniec kilka  złotych zasad przy robieniu domowego soku:

  • sok należy robić albo z samych warzyw, albo z samych owoców. Nie powinniśmy mieszać tych składników, ponieważ możemy doprowadzić do nieprzyjemnych wzdęć. Wyjątek stanowią jabłka i marchewki, które możemy łączyć z obiema grupami,
  • zielone i czerwone warzywa łączmy w proporcji 4:1, dzięki czemu uzyskamy idealnie zrównoważony smak,
  • nie pijmy więcej niż 3 szklanki świeżego soku dziennie,
  • świeże soki nie są wskazana dla osób borykających się z pasożytami, chorobami układu pokarmowego, cukrzycą czy wysokim ciśnieniem. Przed ich spożyciem, należy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem!

Domowy sok 2

 

Wpis powstał na podstawie książki „Juicing for health” C.Wheater

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *