Wspaniałe właściwości młodego jęczmienia

Właściwości trawy i ziarna jęczmienia były znane już w starożytnym Rzymie. Gladiatorzy pili specjalne mikstury z jęczmieniem, aby mieć więcej wigoru i zapału do walki. Współcześnie roślina ta kojarzy nam się z produkcją kasz, browarnictwem czy paszą dla zwierząt. Jednak najbardziej wartościowy jest młody, zaledwie tygodniowy jęczmień, ponieważ młode pędy kumulują w sobie wszystkie najcenniejsze składniki odżywcze.

Dlaczego warto sięgnąć po zielony jęczmień?
Ponieważ jest to prawdziwa kopalnia witamin i minerałów. Znajdziemy w nim:
  • witaminy z grupy B, w tym witaminę B17, która staje się coraz popularniejsza ze względu na swoje działanie antynowotworowe i witaminę B12 (szczególnie istotną dla wegan i wegetarian),
  • prowitaminę A (beta-kroten) znaną ze swojego antyoksydacyjnego działania,
  • bardo dużo witaminy C i kwasu foliowego,
  • wapń i żelazo (jest go pięć razy więcej niż w szpinaku),
  • selen, który chroni przed wolnymi rodnikami, zapobiega nowotworom i dodaje wigoru mężczyznom,
  • cynk i krzem, które wzmacniają włosy i paznokcie,
  • magnez, potas, miedź i wszystkie niezbędne aminokwasy.

Ponadto zielony jęczmień dzięki dużej zawartości chlorofilu:

  • ma działanie przeciwzapalne i bakteriobójcze,
  • leczy dziąsła , zwalcza opryszczkę i łagodzi ból gardła,
  • pomaga w leczeniu trądziku,
  • wzmacnia odporność,
  • jest nieodzownym wsparciem podczas odkwaszania organizmu,
  • zawiera dużo błonnika, który oczyszcza przewód pokarmowy,
  • pomaga podczas diety odchudzającej, ponieważ dostarcza odpowiednią ilość składników odżywczych i zmniejsza apetyt,
  • zawiera hormony szczęścia (serotoninę i tryptofan), które odpowiadają za poprawę nastroju,
  • posiada antyoksydant glikozylisowiteksynę, którego działanie przeciw wolnym rodnikom jest 500 razy skuteczniejsze niż witamina E.
Aby móc w pełni skorzystać ze wszystkich drogocennych właściwości  jęczmienia należy stosować go regularnie. Możemy go zakupić w dwóch postaciach: tabletek lub zielonego proszku. Tabletki zawierają około 40%  wysokiej zawartości dobrze przyswajalnego białka i są wygodniejsze w użyciu (wystarczy połknąć i popić wodą). Z drugiej strony sproszkowany jęczmień lepiej się wchłania i daje większą dowolność w sposobie jego spożywania.  Możemy go dodawać do koktajli (owocowych i warzywnych), jogurtów naturalnych, surówek, soków, pić rozcieńczony z wodą lub dodawać do innych napojów pod warunkiem, że będą chłodne – gorąca woda pozbawia jęczmień wartości odżywczych. Istnieją również dwie metody otrzymywania sproszkowanego jęczmienia. Pierwsza polega na wyciśnięciu soku z młodej trawy jęczmiennej, a następnie jej odparowania (pod ciśnieniem i w niskiej temperaturze). Druga metoda polega na suszeniu młodego jęczmienia w wyższej temperaturze i sproszkowaniu powstałego suszu. Proszek uzyskany z soku zachowuje niemal wszystkie cenne składniki. Przy drugim sposobie, pod wpływem temperatury niektóre związki utleniają się (na przykład witamina C), co obniża wartość produktu. W proszku otrzymywanym z suszu jest natomiast więcej błonnika.

Zielony jęczmień zajadają hollywoodzkie gwiazdy, nowojorscy trenerzy i londyńskie artystki. Niektórzy jedzą go nawet zamiast śniadania i obiadu. Za wyższością młodego jęczmienia nad innymi preparatami przemawia to że, jako jeden z nielicznych, nie jest modyfikowany genetycznie. No cóż… nic tylko jeść!

W artykule wykorzystałam informacje pochodzące z czasopisma „Filiżanka Smaków” nr 1 (57) luty 2011 i strony internetowej www.poradnikzdrowie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *