Wieloziarnisty czy pełnoziarnisty? Jaki chleb wybrać w sklepie?

Ciemne pieczywo kojarzy nam się z czymś zdrowym. Pełne ziarno, wiele składników mineralnych, dłuższa sytość, błonnik, mniej kalorii…. Niestety fakt ten wykorzystują producenci i oszukują nas na każdym kroku. Aby mieć pewność jaki chleb kupujemy, powinniśmy czytać etykiety, ponieważ często okazuje się, że ciemne pieczywo to wyrób ze zwykłej maki pszennej zabarwiony karmelem z dodatkiem syropu glukozowo – fruktozowego. Taki chleb robiony jest ze specjalnej masy, którą przechowuje się w chłodni nawet kilka miesięcy. Informacji szukajmy więc na etykietach. Jeśli na pierwszym miejscu występuje mąka pszenna to nawet najpiękniejszy brązowy kolor nie uratuje tego produktu. Bowiem im brzydszy kolor chleba – tym lepiej. Prawdziwy ciemny wypiek z mąki pełnoziarnistej ma kolor szaro-brązowy, natomiast chleb pszenny barwiony karmelem czy innymi barwnikami spożywczymi będzie miał bardziej czekoladowy odcień.

Chleb wieloziarnisty czy pełnoziarnisty?

Chleb pełnoziarnisty powstaje z całych ziaren wraz z bielmem i łuską. Taki wypiek zawiera bardzo dużo błonnika, witaminy z grupy B, cynk i magnez. Wypieka się go z mąki typu 3000 (3% składników mineralnych). Z kolei chleb wieloziarnisty może, ale nie musi powstawać z mąki pełnoziarnistej i lukę tę ochoczo wykorzystują producenci żywności. To po prostu chleb upieczony z wielu rodzajów mąki. Często jest posypany ziarnami, a w bogatszych wersjach znajdziemy je również wewnątrz chleba. W sklepie spotkamy go pod różnymi nazwami np. słonecznikowy, z ziarnami zbóż… Dodaje się również do niego sezam, siemię lniane, płatki owsiane czy mak. Wszystko wygląda zdrowo i zachęcająco, ale w praktyce często okazuje się, że większość bochenka stanowi mąka pszenna.

Sięgajmy więc po chleb pełnoziarnisty ze względu na większą zawartość błonnika i mikroelementów. Porównując te dwa rodzaje pieczywa (zakładając, że w wieloziarnistym są duże domieszki mąki pszennej) zauważymy, że chleb pełnoziarnisty ma niższy indeks glikemiczny niż chleb pszenny (czy mieszany). Przy wyborze pieczywa pełnoziarnistego powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych faktów:

  • im cięższy chleb, tym zdrowszy. Przykład? Porównajcie ile waży pieczywo tostowe a ile np. pumpernikiel,
  • im wyższy typ mąki, z którego upieczony jest  chleb, tym więcej błonnika i składników
    odżywczych,
  • im brzydszy kolor, tym lepiej. Pamiętajmy, że prawdziwy ciemny chleb ma kolor szaro-brązowy,
  • sprawdzajmy etykiety – w składzie pieczywa pełnoziarnistego nie może występować mąka pszenna!

Jestem ciekawa jaki Wy kupujecie chleb? Czy macie jakieś sprawdzone pieczywo?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *