Ujemny bilans kaloryczny – jedz i trać kalorie!

Słyszeliście o czymś takim jak „ujemne kalorie”? W Internecie roi się od doniesień na temat tego zjawiska. To optymistyczne stwierdzenie jest nieco przesadzone, ponieważ każdy produkt (oprócz wody) posiada swój bagaż kalorii. Jednak w przypadku niektórych warzyw i owoców, po ich strawieniu możemy uzyskać ujemny bilans kaloryczny, co w rezultacie przekłada się na utratę kalorii. Jak wygląda ten proces? Zapraszam do lektury:)

Pojęcie „ujemnych kalorii” odnosi się do produktów, których trawienie i przetwarzanie przez organizm wymaga znacznie więcej kalorii niż one same dostarczają. Mowa tu o warzywach i owocach z wysoką zawartością błonnika, których wartość energetyczna jest znaczne niższa od tej, którą potrzebujemy. Na przykład na strawienie 100 g selera, który dostarcza tylko 8 kcal, organizm zużywa ok. 100 kcal. W związku z tym ujemny deficyt energetyczny wynosi ok. 92 kcal, który organizm musi wyrównać, pobierając energię z tkanki tłuszczowej. Dlaczego to właśnie błonnik tak działa? Ponieważ jest nieprzyswajalny przez organizm. Zanim jednak zostanie usunięty, robi nam wiele dobrego. Korzystnie wpływa i reguluje metabolizm, oczyszcza z toksyn, ułatwia trawienie, chroni układ pokarmowy przed różnymi chorobami.

„Ujemne kalorie” znajdują się głównie w zielonych warzywach, takich jak seler naciowy, sałata, szpinak, zielona fasolka, groszek cukrowy, kapusta, jarmuż, brokuły. Występują również w burakach, kalafiorze i marchewce. Warzywa te powinny być  spożywane na surowo lub gotowane na półtwardo – najlepiej na parze. Z owoców bez obaw możemy sięgać po żurawinę, owoce cytrusowe (cytryna, grejpfrut), jabłka, jagody, maliny, truskawki, poziomki. Ujemny bilans energetyczny wywołują także potrawy serwowane na zimno. Mowa tu o chłodnikach czy koktajlach owocowych. Dzieje się tak, ponieważ nasz organizm najpierw musi ogrzać spożywany pokarm, a dopiero potem go strawić. Wykorzystuje więc przy tym więcej energii.

Powyższe produkty idealnie nadają się na kolację, ponieważ wieczorem nie potrzebujemy aż tak dużej dawki kalorii, jak w przypadku śniadania czy obiadu. Możemy przygotować z nich różnego rodzaju sałatki, będące idealnym zwieńczeniem naszego całkiem zdrowego dnia :).
Zapraszam również na mój profil na instagramie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *