Niedoceniana wieprzowina

Wieprzowina to najpopularniejsza odmiana mięsa w polskiej kuchni. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat cieszyła się coraz gorszą sławą. Niedoceniana i błędnie oskarżana o miażdżycę stała się mięsem gorszej jakości. Czy słusznie? Czy rzeczywiście powinniśmy obawiać się i wykluczyć z naszej diety wszelkiej maści wyroby wieprzowe?

beef, cutlet, food, meat, raw, steak

Do życia potrzebujemy energii, czyli dobrej jakości tłuszczu. W drugiej kolejności – białka, które jest podstawowym budulcem naszego organizmu. Te dwa podstawowe składniki dostarcza nam dobrej jakości mięso.  Mamy do wyboru drób, wołowinę, wieprzowinę, dziczyznę i wiele innych. Dziś chciałbym się skupić na wieprzowinie, która jakościowo wcale nie odbiega od innych rodzajów mięs, a czasem wręcz je przewyższa.

Białko

Główną zaletą mięsa wieprzowego jest to, że dostarcza nam pełnowartościowe białko potrzebne do funkcjonowania naszego organizmu. Jest to białko doskonałej jakości, ponieważ zawiera aminokwasy egzogenne, których nasz organizm nie jest wstanie wytworzyć. Są to m.in. lizyna, aminokwasy siarkowe oraz tryptofan. W porównaniu z innymi gatunkami mięs, wieprzowina zawiera prawie tyle samo białka co wołowina i jest od niej znaczniej tańsza. Jednak w tej kategorii niekwestionowanym królem jeśli chodzi o zawartość biała jest drób. Niestety na rynku coraz trudniej jest o dobrej jakości kurczaki czy indyki, więc czasami łatwej znaleźć dobry schab niż dobrą pierś z wiejskiego kurczaka.

Tłuszcz

Wiele osób nie wie, że mięso nie składa się jedynie z tłuszczów nasyconych, ale również z jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które w powszechnej opinii uznawane są za te najzdrowsze. W wieprzowinie połowa tłuszczu to kwasy Omega 9, czyli takie same jak w oliwie z oliwek. Znajdziemy tam również niewielkiej ilości kwasów Omega 3 i Omega 6, a kwasy nasycone stanowią zaledwie 30 – 35%. A jak wieprzowina w kontekście kwasów nasyconych i nienasyconych wypada na tle innych mięs? W porównaniu z mięsem wołowym, charakteryzuje się niższą zawartością kwasów nasyconych i znacznie wyższą zawartością wielonienasyconych. Jeśli chodzi o mięso drobiowe, to proporcje kwasów Omega 6 : Omega 3 wynosi w wieprzowinie 10:1, a w mięsie drobiowym 20:1. Dla niewtajemniczonych wyjaśniam, że im większy stosunek tych kwasów, tym jest on bardziej niebezpieczny, ponieważ może przyczyniać się do chorób układu krwionośnego i  odpornościowego oraz sprzyja nowotworom.

Witaminy i minerały

Niewątpliwie, wieprzowina jest bardzo dobrym źródłem witaminy B1, przewyższając w tym aspekcie nawet dziesięciokrotnie inne mięsa. Szczególnie dużo jest również witaminy B12, której  brak prowadzi do upośledzenia wzrostu tkanek. Znajdziemy w niej także witaminy rozpuszczalne tłuszczach, takie A, D, E i K. Jak każde mięso o dużej zawartości czerwonych włókien, wieprzowina jest bogatym źródłem żelaza, które nasz organizm wchłania znacznie lepiej z tkanek zwierzęcych niż z roślinnych.  Jeszcze kilka lat temu na świecie panowało przekonanie, że zawarte w szpinaku żelazo ma ogromne znaczenie dla zdrowia i kondycji człowieka. Po latach okazało się, że żelazo rzeczywiście jest konieczne do wytwarzania krwi w naszym organizmie, ale w szpinaku jest go niewiele, a jego przyswajalność jest bardzo niska. Znacznie więcej żelaza znajduje się właśnie w czerwonym mięsie. Podobnie rzecz ma się z cynkiem. Ten potrzebny do życia pierwiastek, jest znacznie lepiej przyswajalny z produktów pochodzenia zwierzęcego!

Czy wiesz, że:

  • wieprzowina zawiera różną zawartość tłuszczu. W chudszych elementach, takich jak szynka czy schab zwartośc tłuszczu waha się w przedziale od 5 do 10%, karkówka i łopatka natomiast zawierają średnio 20 – 25% tłuszczu, przez co znakomicie nadają się jako element diety niskowęglowodanowej;
  • robiąc kiełbasy z innych gatunków mięsa, wskazany jest dodatek wieprzowiny lub tłuszczu wieprzowego, aby nadać im odpowiedni smak, zapach i kruchość;
  • łosoś ma więcej tłuszczów nasyconych niż kotlet schabowy;
  • 50% tłuszczów w mięsie schabowym jest takich samych jak w oliwie z oliwek;
  • z ogona wieprzowego można ugotować wspaniałe wywary do zup.

Niewątpliwie, wieprzowina posiada wiele pozytywnych cech, z tego względu nie powinniśmy z niej całkowicie rezygnować na rzecz tańszego, jednak znacznie uboższego w wartości odżywcze oraz smakowe drobiu. Ma również bardzo  podobną zawartość składników odżywczych co wołowina, a jest od niej trzy razy tańsza. Wieprzowina to wbrew pozorom zdrowe i wartościowe mięso, o ile oczywiście nie obsypiemy go panierką i nie usmażymy na słonecznikowym oleju.

Spodobał Ci się ten wpis? Uważasz, że może się komuś przydać? Podziel się nim na Facebooku!

Źródła:

  • E.Bebenkowska „Wieprzowina w żywieniu człowieka – mity i fakty”, Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie, 2006
  • T.Barowicz „Wieprzowina w żywieniu człowieka”, Instytut Zootechniki – Państwowy Instytut Badawczy w Krakowie, 2008
  • T.Barowicz „Dietetyczna wieprzowina”, Instytut Zootechniki, Krakow, 1999
  • I.Wierzbicka „Wieprzowina w diecie osób aktywnych fizycznie” http://www.ajwendieta.pl/blog/dieta/wieprzowina-w-diecie-osob-aktywnych-fizycznie/#sthash.wQXdvRON.dpuf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *