Komponujemy skład zdrowej lodówki

Lodówka – miejsce, do którego przeciętny Polak zagląda kilka razy dziennie. To od niej zależy nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Niestety w dobie nieustannego pośpiechu naszą lodówkę wypełniają wciąż te same produkty – bo tak wygodniej, bo tak już znamy, bo nie mieliśmy czasu przemyśleć zakupów. Może warto byłoby coś zmienić? Skład zdrowej lodówki wyposażonej w dobre produkty, zdecydowanie ułatwi nam zmianę nawyków żywieniowych.

skład zdrowej lodówki

Prawidłowo wyposażona lodówka, powinna zawierać produkty, które lubimy i umiemy wykorzystać przygotowując posiłki. Ponadto, produkty te powinny być zdrowe i wartościowe, a ich wybór poprzedzony dokładną analizą składu umieszczonego na etykiecie. Jak ty wygląda w praktyce? Otwierając lodówkę przeciętnego Polaka, na czołowym miejscu widzimy mleko spożywcze. Obok stoi ketchup, musztarda i majonez. Sięgając wzrokiem dalej, dostrzeżemy serki topione i paczkowaną szynkę, które zawierają mnóstwo niezdrowej chemii. Znajdziemy też coś, co przypomina zdrowy produkt, czyli jogurty owocowe z dodatkiem muesli. Niestety nie mają one nic wspólnego ze zdrowiem. Wsad owocowy przypomina raczej tablicę Mendelejewa niż świeże owoce, a muesli bliżej jest do cukru niż do zbóż. Koło jogurtów dumnie stoi masmix, zawsze gotowy do posmarowania kanapki i dżem wiśniowy – spooora dawka cukru. A dolne szuflady? W nich przeważnie leżą dwie marchewki, cebula …. i to by było na tyle. Podsumowując, w lodówce przeciętnego Polaka znajdziemy w dużej mierze przetworzone produkty, obfitujące w cukier i utwardzony tłuszcz. Jeśli znajdzie się coś zdrowego, to raczej nie jest to produkt pierwszej świeżości, jakby właściciel o nim zapomniał, bo nie miał pomysłu na jego spożytkowanie. Co więc wybierać ze sklepowych półek, by nasza lodówka nie wyglądała nudno i niezdrowo?

komponujemy sklad zdrowej lodowki

Nabiał

W obecnych czasach, nabiał jest tak przetworzony, że lepiej go nie kupować, jeśli nie mamy dostępu do prawdziwych wiejskich wyrobów. Na przykład, proces technologiczny jaki przechodzi mleko sprawia, że nie przypomina ono swojego pierwotnego odpowiednika. Najczęściej pozbawione jest zdrowego tłuszczu, nie ma w nim witamin i składników mineralnych. Faszeruje się go za to cukrem, hormonami i sztucznymi substancjami. Co więcej, spora liczba osób nie toleruje mleka ze względu na obecną w nim laktozę. Również kazeina, białko mleka jest składnikiem silnie alergizującym. Warto zatem sięgać po mleka roślinne – migdałowe, owsiane, ryżowe czy kokosowe. Stanowią bardzo fajny zamiennik zwykłego mleka, bo nie uczulają.  Należy również zrezygnować z szerokiej gamy jogurtów owocowych, gdyż zawierają ogromne ilości cukru i barwników, co nie ma nic wspólnego z owocami. Więcej o jogurtach owocowych przeczytacie w TYM artykule. Jeśli mamy już sięgać po jogurty, to polecam te zrobione z mleka koziego. Są niestety droższe, ale nie uczulają jak te z mleka od krowy i mają o wiele zdrowszy skład. Dobrym zamiennikiem jest również kefir i maślanka. Najlepiej od lokalnych wytwórców. A co ze słynnym masmixem? Wielu Polakom, gdzieś już dzwoni z tyłu głowy, że nie wolno jeść margaryny, bo jest nie zdrowa, więc sięgają po różne mixy, które równie łatwo można rozsmarować na kanapce. Niestety, takim produktom bliżej jest do margaryny niż do masła. Znajdziemy w nich przetworzone i utwardzone tłuszcze przyczyniające się między innymi do miażdżycy i innych chorób układu krążenia.

Mięsa i wędliny

Decydując się na wędliny czy mięso, wybierajmy produkty z pewnych źródeł i niepaczkowane, gdyż mamy wówczas pewność, że nie zawierają zbędnych substancji konserwujących i wzmacniaczy smaku. Najlepszym wyborem będzie:

  • wołowina (polędwica, karczek, łopatka, ligawa),
  • cielęcina (jest to najlepsze mięso, ma najmniej chemii i najwięcej składników odżywczych),
  • królik (to również rewelacyjne mięso, które nie jest napakowane chemią),
  • wieprzowina (karkówka, łopatka itd.) – czerwone mięso jest konieczne dla pełnej sprawności układu pokarmowego,
  • drób ekologiczny.

Jeśli chodzi o drób przemysłowy (kurczak, indyk) to lepiej go unikać, ponieważ zawiera sterydy i sztuczne hormony pogarszające pracę układu pokarmowego. Dozwolony jest drób z ekologicznych hodowli. Unikajmy również sklepowych wędlin, ponieważ dodatki jakie zwierają w swoim składzie są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Wędliny najlepiej robić samemu w domu – przepis na domowe wędliny i mięsa znajdziecie TU, i TU.

sklad zdrowej lodowki

Warzywa

Zaczynając od włoszczyzny składającej się z marchewki, pietruszki, selera oraz pora, po kolorową paprykę, cukinię, ogórki zielone i na sałatach kończąc. Warto mieć w lodówce pełen wachlarz różnorodnych warzyw, z których w kilka chwil można wyczarować smaczne danie np. sałatkę. Doskonałym rozwiązaniem są ciągle jeszcze niedoceniane awokado i kiełki np. brokuła, fasoli czy rzodkiewki. Awokado, jako smarowidło do pieczywa, jest świetnym zamiennikiem masła. Z kolei kiełki roślin zawierają więcej witamin i składników mineralnych niż dojrzałe rośliny. Brakuje Ci pomysłu na śniadanie? Posmaruj kanapkę awokado i posypmy dowolnymi kiełkami – bomba odżywcza gotowa! W dolnych szufladach lodówki przechowujmy zielone warzywa, takie jak liście szpinaku, sałaty czy jarmuż. Sprawdzą się nie tylko jako dodatek do kanapki czy sałatki, ale możemy je również wykorzystać do przygotowania koktajlu owocowo – warzywnego. Nie zapominajmy też o kiszonkach! Mało osób zdaje sobie sprawę, że produkty kiszone oprócz sporej dawki witamin (zwłaszcza witaminy C), są również naturalnym probiotykiem regulującym naszą florę bakteryjną (więcej o kiszonkach przeczytacie TU i TU).

Jaja

Na półkach naszej lodówki nie może zabraknąć jajek. Jest to jeden z nielicznych produktów charakteryzujących się wysoką gęstością odżywczą – w małej porcji kalorii kryje się bogaty wachlarz wartości odżywczych. Jaja zawierają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, składniki mineralne i nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli wszystko to, czego potrzebuje nasz organizm. W przypadku jaj, warto zwrócić uwagę na typ chowu oznaczony cyframi od 0 do 3. Im niższa wartość, tym lepiej dla nas.

Zamrażalnik

Na koniec kilka słów o najniższych półkach, czyli zamrażalce. W okresie jesienno – zimowym nieodzowne będą mrożone owoce, najlepiej typu jagodowego tj. borówki, jagody czy porzeczki. Zawierają niską ilość cukru i bardzo łatwo można nimi wzbogacić koktajl czy deser. Oprócz owoców, zamrażalkę warto również wyposażyć w różne mieszanki warzywne i mięso. Dobrą alternatywą jest gotowanie większych ilości potraw, które następnie zapakowane w szczelne pojemniki, śmiało możemy wykorzystać w dni, kiedy nie mamy czasu na przygotowanie obiadu.

Podsumowując, poprawnie i zdrowo zaopatrzona lodówka ułatwi nam przygotowanie pożywnych posiłków. Dzięki temu nie będziemy popełniać błędów żywieniowych sięgając po półprodukty lub mało wartościowe dania gotowe do odgrzania. Warto zrobić porządny remanent lodówki lub jej reorganizację, gdyż poskutkuje to zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Ponadto czytajmy etykiety – to naprawdę ważne. Nie róbmy zakupów gdy jesteśmy głodni lub zmęczeni, bo często sięgamy wtedy po niepotrzebne produkty. Kupujmy tylko takie ilości, jakie jesteśmy w stanie zjeść.

Spodobał Ci się ten wpis? Uważasz, że może się komuś przydać? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *