Jak prawidłowo jeść owoce?

Owoce mogą stanowić zdrowy i pożywny posiłek pod warunkiem, że odpowiednio włączymy je do diety. To o jakiej porze dnia zjemy owoce istotnie wpływa na nasz organizm, a przede wszystkim na naszą masę ciała. Dla czego? Ponieważ oprócz bogactwa witamin, minerałów i błonnika, zawierają  również cukry proste takie jak fruktoza i sacharoza, które wpływają na procesy glikolizy w organizmie. Oznacza to, że różne owoce charakteryzują się różnym indeksem glikemicznym, czyli przyswajalnością cukrów prostych. Im wyższy IG, tym większy wyrzut insuliny, który przyśpiesza proces zamiany cukru w tłuszcz. Dlatego owoce spożywane w nadmiarze mogą być jednym z wielu czynników wpływających na gromadzenie tkanki tłuszczowej w naszym organizmie.
Kiedy najlepiej jeść owoce?
Ze względu na bogactwo witamin i cukrów prostych najkorzystniej jest jeść owoce w godzinach rannych – zaraz po przebudzeniu lub na drugie śniadanie. W połączeniu np. z jogurtem i owsianką będą stanowiły pełnowartościowy węglowodanowo – witaminowy posiłek na dobry początek dnia. Dzięki temu nasz organizm po długiej przerwie nocnej zostanie pobudzony do pracy, a glukoza odżywi nasz mózg i zwiększy jego wydajność w pracy.

Pamiętajmy, aby nigdy nie jeść owoców przed głównym posiłkiem lub bezpośrednio po nim. Owoce trawione są bardzo szybko – po ok. 30 min (a banany, daktyle i owoce suszone ok. 1 godz.), co zapobiega występowaniu procesów fermentacyjnych i gnilnych. Jeśli zjemy owoc zaraz po posiłku, nie będzie on miał możliwości szybkiego i naturalnego przejścia do następnego etapu trawienia, czyli do jelit. W takiej sytuacji, zalegając w żołądku zbyt długo, owoc zaczyna się psuć, fermentować i zakwaszać organizm. A my odczujemy to w postaci wzdęć, niestrawności i gazów. Im cięższy posiłek tym dłuższa przerwa zanim zjemy owoc! Najlepiej sięgnijmy po niego dopiero po ok. 2 godzinach.

Unikajmy również podjadania owoców w godzinach wieczornych lub przed snem. Tu po raz kolejny wrócę do wysokiego IG i cukrów prostych. Podczas snu w naszym organizmie będą one metabolizowane do tłuszczu, który odłoży się w tkance podskórnej. Dzieje się tak, ponieważ organizm spowalnia swój metabolizm, przygotowując się tym samym do regeneracji i odpoczynku.

Wnioski? Owoce najlepiej jeść w godzinach porannych lub między posiłkami, ale nie bezpośrednio po nich, ponieważ możemy nabawić się nieprzyjemnych wzdęć czy niestrawności. Przypomnę również, że po spożyciu owoców cytrusowych lepiej odczekać minimum 30 minut zanim postanowimy umyć zęby. Obecne w nich kwasy mogą niszczyć i rozpuszczać szkliwo, a szczotkowanie zębów zaraz po ich zjedzeniu działa niczym pocieranie zębów o papier ścierny.

Zapraszam również na mój profil na instagramie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *