10 wskazówek jak naturalnie wspomóc organizm w trakcie leczenia antybiotykami

Ostatnio pogoda nas nie rozpieszcza. Zamiast siarczystego mrozu mamy deszcz, wiatry i temperaturę na plusie. A to prosta droga do grypy i przeziębienia. Lekarze mają na to jeden sposób – antybiotyk. Jestem ogromną przeciwniczką antybiotyków, ponieważ w wielu przypadkach są one zbędne. Antybiotyki to cios dla naszej mikrobioty jelitowej, która może ulec trwałej przebudowie, a co za tym idzie – spadku odporności na długie, długie lata. Więcej na ten temat pisałam w TYM artykule. Poniżej znajdziecie wskazówki, jak naturalnie wspomóc organizm w trakcie leczenia antybiotykami i jak zminimalizować utratę mikrobiomu.

1.Bierz probiotyk w trakcie zażywania antybiotyków i przynajmniej 1,5 miesiąca po ich zakończeniu. Probiotyki pomagają odbudować florę jelitową i ograniczają takie skutki uboczne jak biegunka poantybiotykowa czy infekcja Clostridium difficile. Najkorzystniejsze są probiotyki zawierające różne szczepy Lactobacillus i Bifidobacterium, a także pożyteczne drożdże Saccharomyces boulardii. Probiotyki należy stosować równocześnie z antybiotykiem, ale nie zażywać ich o tej samej porze. Przykładowo, jeśli zażywasz antybiotyk dwa razy na dobę o ósmej rano i ósmej wieczorem, probiotyk mógłbyś brać o drugiej po południu razem z posiłkiem np. z obiadem.

2. W celu wsparcia mikrobiomu zjadaj żywność pro- i prebiotyczną. W trakcie zażywania antybiotyków szczególnie ważne są produkty bogate w błonnik i skrobię oporną. Nie tylko dostarczają pożywienia twoim drobnoustrojom jelitowym, ale pomagają również w promowaniu różnorodności gatunkowej, która może drastycznie spaść po serii antybiotyków. Szczególną rolę będą tu odgrywać kiszonki takie jak kiszona kapusta, kiszone ogórki czy zakwas z buraków. Z kolei świetnym prebiotykiem będzie np. banan, cebula, topinambur czy karczochy.

3. Wyeliminuj cukier i produkty skrobiowe. Żywność (i napoje) bogate w cukier lub skrobię, które zostają rozłożone w jelitach na cukry proste, prowokują do obżarstwa gatunki drożdżowe, pogłębiając nierównowagę mikrobiotyczną spowodowaną przez antybiotyki. Jeśli masz skłonność do infekcji drożdżakowych, godne polecenia może być wykluczenia wszelakiego cukru w trakcie antybiotykoterapii oraz przez 30 dni po niej.

4. Zjadaj dużo żywności przeciwgrzybiczej. Antybiotyki stanowią główną przyczynę przerostu drożdżaków, który może wywołać np. infekcję dróg moczowych. Do produktów o znaczących właściwościach przeciwdrożdżycowych należą cebula, czosnek, glony morskie, brukiew, nasiona dyni i olej kokosowy. Zadbaj o to, aby zjadać je w dużych ilościach w okresie antybiotykoterapii.

5. Pij herbatę imbirową. Imbir wpływa kojąco na układ pokarmowy i może pomagać w ograniczeniu gazów i wzdęć związanych z antybiotykami. Przepis na herbatki znajdziesz TU i TU.

6. Spożywaj rosół, który ma właściwości przeciwzapalne. Bulion jest bardzo zasobny w składniki odżywcze, lizynę, prolinę i inne elementy wspierające szybką regenerację i powrót do zdrowia. Więcej na ten temat pisałam w TYM artykule.

7. Pij dużo wody. Możesz do niej dodać sproszkowany imbir, cynamon, kurkumę, sok z cytryny czy odrobinę miodu.

8. Podczas trwania antybiotykoterapii przyjmij podwójną dawkę witaminy D3 i omega-3/tranu, które bierzesz. Jeżeli wcześniej ich nie spożywałeś, to skonsultuj się z dietetykiem, który pomoże Ci dobrać odpowiednią dawkę.

9. Dodatkowo zasuplementuj witaminę C np. kapsułkową wersję po 1000mg albo wersję w proszku lub też liposomalną. Do Ciebie należy decyzja o dawce. Według norm europejskich, dopuszczalna dawka to 1g na dzień. W trakcie choroby może się okazać, że potrzebujesz jej znacznie więcej!

10. Kup w aptece, na bazarku czy w ekologicznym sklepie sok 100% z aronii, rokitnika, porzeczki, czarnego bzu czy malin. Najlepiej, aby był niedosładzany. Taki sok możesz pić przez cały dzień małymi łykami lub rozpuszczony w wodzie.

No i najważniejsze – podczas antybiotykoterapii powinniśmy odpocząć w domu. Nie ma nic lepszego niż sen i regeneracja!

Spodobał Ci się ten wpis? Uważasz, że może się komuś przydać? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *