Jak bezpiecznie korzystać ze słońca

Jak bezpiecznie korzystać ze słońca? Media nieustannie straszą nas słońcem. W ostatnich latach trwa wręcz nagonka na słońce. Co ciekawe, dawniej lekarze do leczenia takich chorób jak m.in. niedokrwistość, astma, artretyzm zalecali helioterapię, czyli leczenie słońcem. Nic dziwnego, ponieważ to słońce tworzy w nas jedną z najważniejszych witamin – witaminę D. Nasze ciało potrzebuje słońca, gdyż jest ono najważniejszym ogniwem w produkcji witaminy D, która odpowiada za naturalną odporność przeciwko chorobom.

Miliony lat sprawiły, że jesteśmy przystosowani do promieni słonecznych. Nasz organizm w naturalny sposób wytwarza filtr przeciwsłoneczny SPF4 poprzez opaleniznę i zgrubienie skóry. Jednak aby taki naturalny filtr mógł zadziałać, potrzebny jest czas i odpowiednie przygotowanie.

Oto kilka wskazówek jak zdrowo obchodzić się ze słońcem:

  • Zacznij opalać się już teraz. W maju i w czerwcu promienie słoneczne nie są tak silne jak latem, więc kilkuminutowa ekspozycja na słońce będzie świetnym przygotowaniem do wakacyjnych kąpieli słonecznych.
  • Przynajmniej 3 razy w tygodniu wystawiaj się na słońce przez 10-15 min. Ważne aby w tym czasie niczym nie smarować skóry.
  • Wystawiaj minimum 25% powierzchni swojego ciała czyli np. ręce, ramiona, twarz i nogi.
  • Jeżeli w ciągu tygodnia nie masz możliwości wystawiania się na słońce, rób to chociaż w weekendy.
  • Stopniowo zwiększaj czas przebywania na słońcu od 10 do 30 minut bez użycia filtra.
  • Jeżeli wychodzisz dłużej na słońce, posmaruj się olejem kokosowym lub zwykłą oliwą.

Dieta to podstawa!

Ogranicz spożywanie tłuszczów wielonienasyconych, bo to one są odpowiedzialne za tworzenie prostaglandyny pod wpływem promieniowania UV. Jest ona podobna do hormonu i hamuje czynność układu odpornościowego, przyczyniając się do powstania nowotworów. Ogranicz zatem spożycie olejów roślinnych wielonienasyconych, w tym szczególnie oleju słonecznikowego, kukurydzianego i margaryny. W zamian spożywaj prawdziwe masło, smalec i oliwę z oliwek. Więcej o zdrowych tłuszczach przeczytacie TUTAJ. Do diety warto również włączyć dużą ilość warzyw, szczególnie tych bogatych w antyoksydanty np. marchewka, pomidor, papryka lub ciemne owoce np. borówki, porzeczki, winogrona.

Latem, kiedy słońce będzie już mocniejsze, twoja skóra będzie przygotowana na łapanie opalenizny i nie grozi Ci oparzenie słoneczne.

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj również o tym, dlaczego nie powinniśmy unikać słońca 

 

Spodobał Ci się ten wpis? Uważasz, że może się komuś przydać? Udostępnij go proszę na Facebooku!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *