Dlaczego powinniśmy jeść jeżyny?

Jeżyny zwane inaczej ożyną lub ostrężyną (chociaż ja nazywam ją czernicą) to jedne z najstarszych owoców świata o wspaniałych właściwościach leczniczych i odchudzających. W tradycyjnej medycynie ludowej na ich bazie wytwarzano sok, który służył do zwalczania przeziębień i drobnych infekcji . Z kolei napar z liści stosowano przeciw biegunce, a wywar przy stanach gorączkowych i grypie. Współcześnie znamy znacznie więcej wykorzystań tych wspaniałych owoców. Zobaczcie sami!

1. Wspomagają pracę układu krążenia. Dzięki zawartości antocyjanów, jeżyny zwiększają elastyczność naczyń włosowatych i wzmacniają nasze serce. Co więcej, jedna szklanka tych owoców porywa 30% dziennego zapotrzebowania na błonnik, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca.

2. Zapobiegają chorobom nowotworowym. Jeżyny są bogate silne antyoksydanty (antocyjany, kwas elagowy i kwasy fenolowe), które wspaniale chronią nasz organizm przed niszczącym wpływem wolnych rodników będących prekursorami komórek nowotworowych.

3. Jeżyny na zdrowe kości. Zawarta w nich witamina K pełni ważną rolę w powstawaniu właściwej formy osteokalcyny – białka występującego w kościach. Ponadto owoce te bogate są w wapń i magnez, które biorą udział w tworzeniu tkanki kostnej – magnez jest niezbędny do prawidłowego przyswajania wapnia w kościach, z kolei wapń wspomaga wchłanianie magnezu.

4. Pomagają zapobiec chorobom oczu. Dzięki dużej zawartości witamin C i E, jeżyny mogą zmniejszyć ryzyko rozwoju groźnego zwyrodnienia plamki żółtej oka. Ponadto antocyjany występujące w tych owocach, zwalczają wszelkie stany zapalne siatkówki oraz obniżają wysokie ciśnienie krwi w oku.

5. Regulują poziom cukru we krwi. Jeżyny należą do produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG jeżyn =25), w związku z tym powinny być spożywane przez diabetyków. Tym bardziej że zawierają sporą ilość błonnika, który spowalnia wchłanianie węglowodanów w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu w krwi utrzymuje się stały poziom cukru.

6. Łagodzą objawy PMS i menopauzy. Zawarte w jeżynach fitoestrogeny mają podobne działanie jak żeńskie hormony – łagodzą typowe objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego, a nawet objawy menopauzy, w tym najbardziej dokuczliwe uderzenia gorąca.7. Jeżyny odchudzają! Dzięki swojej niskiej kaloryczności (43 kcal w 100 g), są doskonałym składnikiem diety odchudzającej. Są też wspaniałym źródłem pektyn – rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który pod wpływem wody zwiększa swoją objętość i na długi czas wypełnia żołądek, dając uczucie sytości.

A na koniec ciekawostka kosmetyczna:

Z dojrzałych jeżyn można wyciskać sok i używać go do sporządzania okładów na krosty, wypryski i liszaje.

W artykule wykorzystałam informacje pochodzące ze stron: poradnikzdrowie.pl, bonavita.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *